På EndoGyn strävar vi alltid efter att du ska känna dig väl omhändertagen och nöjd med ditt besök. Din återkoppling är därför mycket värdefull och en viktig del av vårt kvalitetsarbete. Om något inte levde upp till dina förväntningar under ditt besök, vänligen kontakta oss så att vi kan hantera ärendet.
Nedan finns också information om andra instanser du kan kontakta för att få hjälp eller lämna synpunkter:
Patientnämnden finns till för att underlätta kommunikationen mellan dig och vården. Om du känner att du behöver en opartisk instans för att reda ut ditt ärende, kontakta Patientnämnden.
Region Stockholm Hälso- och sjukvårdsförvaltningen inom Region Stockholm ansvarar för att beställa vård till länets invånare. Du kan vända dig hit med allmänna synpunkter på vården. E-postadress: registrator.hsn@sll.se.
Har du frågor eller synpunkter på vårdens tillgänglighet i Stockholms län, eller om dina rättigheter som patient, kan du kontakta Sektionen för individuella vårdärenden vid förvaltningen på telefon 08-123 132 00 (växel).
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) Om du anser att du blivit felbehandlad eller drabbats av en vårdskada kan du anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO utreder ärendet och kan rikta kritik mot vårdgivaren eller en enskild person. De följer också upp att brister inom vården åtgärdas. Läs mer på Inspektionen för vård och omsorgs webbplats.
Socialstyrelsen Socialstyrelsen är en statlig myndighet som bland annat ansvarar för nationella föreskrifter, kunskapsstöd och statistik inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Om du som patient anser att du blivit felbehandlad i vården, är det i första hand till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) du ska vända dig, då IVO ansvarar för tillsynen.
Patientförsäkring Om du drabbas av en skada under vård inom offentlig sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning via patientskadelagen. Observera att ersättning inte ges om behandlingen inte uppnår önskat resultat eller om en komplikation uppstår som inte kunde undvikas. Cirka 45 procent av anmälda fall beviljas ersättning, ofta på grund av att skadan inte var möjlig att förhindra. Information finns tillgänglig på flera språk, bland annat engelska, spanska, franska, serbokroatiska, finska, arabiska, persiska och sorani.
Läkemedelsförsäkring Den som anser sig ha drabbats av en skada orsakad av ett läkemedel kan vända sig till Läkemedelsförsäkringen för att få sitt ärende prövat. Om utredningen visar att en godkänd läkemedelsskada har uppstått, kan den drabbade få ersättning.